keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Matkayhteenveto

Loistava matka takana ja nyt ollaan onnellisesti kotona. Matkan päätavoite toteutui, Orcan astui Wiiman kaksi kertaa, ensin perjantaina ja toisen kerran sunnuntaina. Kaikki meni niin kuin pitääkin molemmat koirat olivat erittäin kiinnostuneita toisistaan ja luonto hoiti hommat kuten pitikin, ainoastaan nalkkivaiheessa pidettiin koiria varmuuden vuoksi paikoillaan.

Matkustimme siis autolla ja kyllä tiesi istuneensa kun autosta nousi ylös :) Ja onneksi ehdittiin kotiin ennen etelä-Ruotsin lumipyryjä, jotka aiheuttivat mm. 100 auton ketjukolarin. Matkan varrella näki autobahnien lisäksi kyllä hienoja maisemiakin, hauska huomata kuinka esim. talojen rakennustyylit vaihtelevat. Ja on se liikenne melko sujuvaa suurista automääristä huolimatta. Yllättävää oli että hieman sivummalla kaupunkien keskustoista eivät ihmiset osanneet englantia kahviloissa, huoltoasemilla, ravintoloissa eikä kaupoissa. Näissä isommissa kaupungeissa toki myyjät puhuivatkin sitten jo sujuvaa englantia.

Matkareittimme oli kutakuinkin seuraava: Turku -(lautta)- Tukholma -(auto 556km)- Helsingborg -(lautta)- Helsingör -(auto 198km)- Rödbyhavn -(lautta)- Puttgarden -(auto 555km)- Düsseldorf, Am Wald 6. Ja tietenkin sitten sama setti takaisin.

Yövyimme Düsseldorfilaisessa hotellisa Hotel Waldesruh :ssa, joka sijaitsi kaupungin laidalla noin 20 minuutin päässä Düsseldorfin keskustasta sekä uroksen omistajan luota. Hotellihuone oli hyvin pelkistetty kokolattiamattoineen ja perus työpöytä-sänky- sisustuksineen. Huone oli kyllä savuton, mutta erittäin tunkkainen tupakantuoksi pisti nenään jo hotelliin sisälle astuessa. Joko siis siellä saa edelleen tupakoida tai haju on pinttynyt niihin kokolattiamattoihin. Mutta huoneessa pystyi kyllä oleskelemaan pienen tuuletuksen jälkeen ja kaippa siihen sitten tottuikin. Emme syöneet hotellissa aamiaista, vaan saksalaiseen tapaan kävimme leipomossa syömässä tuoretta leipää lisukkeilla.

Näkymä hotellin takapihalta huoneen parvekkeelle

Aamuaurinko parvekkeelta kuvattuna

Perjantaina siirryttiin uroksen omistajan luokse Langenfeldiin ja ensin hoidettiin Wiimalle matolääke ja eläinlääkärin leima eu-passiin. Sitten poikkesimme syömässä kioskin näköisessä kuppilassa, jossa oli erinomainen ruoka. Kaikki oli leivitettyä ja uppopaistettua, mutta ainakin kala-annos oli aivan erinomainen. Ja kalassa ei ollut yhtään ruotoa! Illalla tosiaan poikkesimme Düsseldorfissa katselemassa ja ostoksillakin. Keskusta ei kyllä mikään kovin halpa paikka ollut, mutta tein sentään kenkäostokset hyvällä hinnalla. Ja olihan siinä keskustassa paljon nähtävääkin, paljon ihmisiä, ihania suklaapuoteja ja superkalliita merkkiliikkeittä (joihin en olisi varmaan päässyt edes sisälle :D ) Illalla kävimme ruokailemassa hotellimme lähellä Antonella ristorante-trattoria :ssa, hyvä ruoka ja erinomainen palvelu, suosittelen.

"aseman" kello Düsseldorfissa

Lauantaina vietettiin päivä Kölnissä, joka omasta mielestäni olikin sitten paljon miellyttävämpi kaupunki vaikka onkin Saksan neljänneksi suurin kaupunki, jonka väkiluku on n. 1miljoona. Paljon kaunista arkkitehtuuria sekä tietenkin paljon kauppoja. Pysäköimme auton Chorweileriin kauppakeskukseen, josta siirryimme metrolla Kölnin keskustaan. Heti metroasemalta ulos päästyämme näkyikin Kölnin suurin maamerkki Kölner Dom eli Kölnin tuomiokirkko. Se oli kerta kaikkiaan aivan mahtava ilmestys, kuvat eivät kyllä kerro puoliakaan siitä totuudesta, kuinka mahtava rakennus se on. Maistoin myös paikallista herkkua "berliner-munkkia" jossa oli sokerikuorrute sekä sisällä alkoholi-vaniljatäytettä. Hassu makuyhdistelmä, kun alkoholin karvaus muuttuu makeaksi vaniljaksi.

Illaksi saimme kutsun uroksen omistajalta ruokailemaan heidän ystäviensä kanssa Am Dreieck -ravintolaan. Ja jotta sujuvasti toistaisin itseäni, niin myös täällä oli hyvä ruoka, isot annokset ja hyvä palvelu. Myös jälkiruoaksi tilaamani jäätelöannos oli herkullista. Siinä ilta venähtikin sen verran pitkäksi että ravintolasta siirryttiin suoraan unten maille.

Kölner Dom

Sunnuntaina saimme nauttia saksalaisesta vieraanvaraisuudesta ja olimme saaneet kutsun uroksen omistajan luokse aamupalalle. Suntasimme siis leipomoon hakemaan tuoretta sämpylää aamiaiseksi. Aamiainen on hieman tuhdimpi mihin olen tottunut, mutta vatsa ainakin tuli täyteen :) Astutuksen jälkeen lähdimmekin sitten ajamaan kotia kohti. Pitää kyllä nostaa hattua matkaseuralaiselleni, joka toimi minulle kuskina, tulkkina, matkaoppaana sekä tietenkin matkaseurana. Koko yön ajamisen jälkeen olimme Tukholman satamssa aamulla kuuden aikoihin ja saimme vaihdettua iltalauttamme aamulauttaan, joten pääsimme kotiin puolen vuorokautta etuajassa.

Tukholma satamasta kuvattuna

Wiima ja Orcan

Toivotaan paljon tai oikeastaan sopiva määrä pienokaisia Wiiman vatsaan ja toivotaan että kaikki menee hyvin. Muutaman viikon päästä olemme sitten jo vähän viisaampia <3